Eri maissa on erilaiset kulttuurit ja niin myös yrityksilläkin on oma kulttuurinsa, organisaatiokulttuuri. Organisaatiokulttuuri ei ole yksiselitteinen käsite, se voidaan tulkita monella eri tapaa. Organisaatiokulttuurilla tarkoitetaan esimerkiksi tapoja joita yrityksen palveluksissa olevilla ihmisillä on, yrityksen jäsenillä on yhteinen kieli ja yhteinen päämäärä mitä kohti mennä. Scheinin (1985) mukaan organisaatiossa on eri kerroksia mistä se rakentuu: artefaktit, kannatetut arvot ja perusolettamukset.   Artefaktit ovat yrityksen näkyvä osa mistä organisaatiokulttuuri koostuu. Artefakteja on  henkilökunnan asut, logot, kokoukset, kieli, fyysinen ympäristö, tunnukset ja yrityksen sloganit. Kannatetut arvot ovat yrityksen ja työntekijöiden arvostamia arvoja joihin he uskovat. Perusolettamukset  Schein pitää kulttuurin ytimenä, ne esimerkiksi määrittävät organisaation suhteen ympäristöön.

 Kun itse mietin mitä organisaatiokulttuuri on, niin näen sen samanlaisena kuin Schein.  työntekijöiden ja johdon yhteisinä päämäärinä ja arvoina yrityksessä. Kulttuuria on mielestäni myös yhtenäinen pukeutuminen. Jokaisella on samanlaiset työsasut. Ihmiset organisaatiossa puhuvat yhteistä kieltä ja ymmärtävät toisiaan. Jokaisella oganisaatiossa olevalla on sama päämäärä ja näkemys asioista. Työntekijöillä on samanlaiset toimintatavat ja arvot yrityksen sisällä. Säännöt ovat myös mielestäni yksi tärkein osa organisaatiokulttuuria.

Itse olen törmännyt organisaatiokulttuurin nykyisessä työpaikassani . Meillä jokaisella on yhteinen kieli ja yhtenevät työasut. Jokainen tietää yrityksen arvot ja tavoitteet. Jokainen meistä pyrkii palvelemaan asiakkaita ja vastaamaan heidän toiveisiinsa mahdollisimman hyvin.  Yrityksen säännöt kertovat meille toimintatavat esimerkiksi  taukoja on tietty määrä riippuen työpäivän pituudesta ja työaikoja on noudatettava jokaisen. Kellään ei ole erityisoikeuksia.

Organisaatiokulttuuri on mielestäni todella tärkeä  osa yritystä. Sen avulla yritys pystyy erottumaan muista yrityksistä ja luomaan kilpailuetua. Johtaminen on tehokkaampaa ja helpompaa, koska tiedetään että työtekijät pyrkivät organisaation tavoitteisiin ja päämääriin. Jokainen organisaatiossa pyrkii parhaimpaansa, koska organisaatiokulttuuri luo yhteneväisyyden tunteen. Jokainen tietää paikkansa ja merkityksensä yrityksessä. Ja mielestäni ilman organisaatiokulttuuria yrityksiä ei voisi johtaa tai siitä tulisi todella haastavaa.